7 Miljoen mensen en 10.000 Boeddha's - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu 7 Miljoen mensen en 10.000 Boeddha's - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu

7 Miljoen mensen en 10.000 Boeddha's

Door: Nicolette

Blijf op de hoogte en volg Hans en Nicolette

16 Oktober 2018 | Hong Kong, Hong Kong

Na een lange, lange vliegreis kwamen we gistermorgen om 6.30 uur (plaatselijke tijd) aan in Hong Kong. Er zou een bus vlak bij ons hotel stoppen. Op een of andere manier namen we de verkeerde bus. Of we stapten verkeerd uit. In elk geval: de reis eindigde in een soort van busstation (denk busstation Utrecht Centraal) en geen enkele clou hoe we nu verder bij het Holiday Inn moesten komen. Onze telefoons deden het niet. En hoe afhankelijk zijn we tegenwoordig toch van Google Maps! Nou, daar stonden we met twee grote koffers en twee flinke handbagagetassen.

'Een taxi! Laten we een taxi nemen!' Er stonden verschillende taxi's..... maar die waren allemaal leeg! Eindelijk vonden we een bemande taxi. Maar die chauffeur was van het merk 'lomp en onvriendelijk'. Hij bekeek ons zwijgend en koeterwaalde wat in het Chinees. In elk geval was hij niet van plan om ons te helpen. Uiteindelijk liepen we met alle zooi een winkelcentrum in en daar was een vriendelijk meisje dat ons verder hielp. Naar de metro verderop, en dan twee haltes en dan zou het goed komen. Zo gezegd zo gedaan. En ja hoor, om 10.15 uur betraden we zwetend en hijgend het Holiday Inn en konden we inchecken. Ja, we konden ook nog net ontbijten, als we opschoten, want om 1030 uur was dat afgelopen.

Oh, wat waren we blij dat we een kamer en een douche en een bed hadden! We hebben twee uurtjes geslapen. Daarna konden we er weer tegen. Gistermiddag hebben we niet veel gedaan, behalve op het winkelcentrum gezocht naar een adaptor voor onze stekkers. We hadden er wel drie voor Nieuw Zeeland, maar geen voor Hong Kong! Na veel gezoek vonden we er een in 'de Japanse winkel'. Haha. Na die zoektocht hadden we onwijs veel dorst, dus op zoek naar een cafeetje. Nou, die hebben ze hier in Kowloon niet. Uiteindelijk konden we in de lobby van het hotel naast het onze een biertje drinken. Heerlijk en -peperduur. En de bar sluit om 20.00 uur!! Nou ja, maakte niet uit. Na een lekkere maaltijd in een restaurantje om de hoek waren we heel, heel erg moe. Dan denk je dat je wel lekker zult slapen..... Helaas, na korte tijd waren we klaarwakker en tegen vieren vielen we eindelijk in slaap. Ach ja, de jetlag. Altijd fijn.

Hoe is Hong Kong? Tja, daar hebben we nog niet echt een antwoord op. Je kunt zeggen: het is vies, er zijn heel veel heel enge flats waar al die 7 miljoen mensen in wonen, en hoe houden ze het uit? Maar het heeft ook bijzondere kanten. En dan bedoelen we vooral de mensen. De mensen zijn hier rustig en bescheiden. Vriendelijk maar verlegen. En ze zijn ontzettend zen. Vandaag was er bijvoorbeeld een storing bij de metro. Er werd omgeroepen dat de mensen maar een ander vervoermiddel moesten zoeken. In plaats van te steunen en te zuchten, met de ogen te rollen en boos te worden bleven ze gewoon heel rustig staan wachten tot de metro het weer eens deed. Haha, het contrast met Nederland is dan toch heel groot! En er zijn heel mooie plekken. Vandaag zijn we naar het 10.000 Boeddha's monastery geweest. Toen we er waren herkenden we het direct van Wie is de Mol een paar jaar geleden. Het is echt heel bijzonder en mooi. Je loopt een trap van 400 treden op en langs die trap staan 10.000 boeddha's. Allemaal in goudverf. Boven is een schitterende tempel vol, propvol met boeddhabeelden. Je mag daar niet fotograferen, maar geloof ons dat het indrukwekkend en schitterend was. En er was bijna geen kip! We hebben dus gemengde gevoelens over Hong Kong. Maar vooral zijn we nu weer heel erg moe. Eens kijken of het slapen nu beter gaat! Tot later mensen!

• 16 Oktober 2018 - 12:15

Josine:

Hallo,

Wat klinkt die wandeling mooi! Bij widm was dat idd een prachtig stuk! Zo te horen een heel indrukwekkend land!
    Hmm... later mee.. Ik moet dex nu ontrollen in een buis.

Liefs

• 16 Oktober 2018 - 16:03

Hans En Emy:

Hoi Nic en Hans,

Nou, jullie hebben nu al heel wat mee gemaakt hoor! Wij hebben de vlucht gevolgd op Flightradar.
    Was heel leuk om te volgen.
    We kijken uit naar jullie volgende verhaal.
    Heel veel plezier verder!

• 16 Oktober 2018 - 17:27

Anjehartgers:

Hoi Nic & Hans dat was dus een vermoeiend verwarrend begin . Wat een enerverende stad zal het zijn . En zoveel Boeddha’s dat moet wel geluk brengen .liefs Anje

• 16 Oktober 2018 - 18:09

Lein:

Hey lieverds! Wat een avonturen!!! Leuk om jullie verhalen te lezen hoor, blijf maar lekker schrijven en delen met ons allemaal.
    Enne...voor 20.00 dus genoeg bier drinken haha!
    Ik ben benieuwd waar jullie morgen weer heengaan....
    Dagdag, xxxx Lein

• 17 Oktober 2018 - 17:31

Odile:

Wat een avontuur meteen al!
    En idd die wandeling bij widm kan ik me nog goed herinneren.
    We kijken uit naar het vervolg!