Met z'n allen naar de top - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu Met z'n allen naar de top - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu

Met z'n allen naar de top

Door: Nicolette Elenbaas

Blijf op de hoogte en volg Hans en Nicolette

18 Oktober 2018 | Hong Kong, Hong Kong

'Zoek de rustige plekken op'. Dit advies kreeg ik van mijn vriendin Marjolein. Ik had namelijk per whatsapp een beetje gezucht over de drukte hier in Hong Kong. We gingen dus in ons reisgidsje op zoek naar een rustige plek. Volgens de gids kon je dan het beste naar The Peak gaan. Vanaf grote hoogte neerkijken op de stad, de haven en de eilanden.

Zo gezegd, zo gedaan. Per metro hopten we naar Central. We zijn enorm goed geworden in de metro hier. Het is ook zo simpel als wat. Je kunt gewoon niet verkeerd rijden. Zelfs wij niet!!! Vanaf Central moest je dan een stukje lopen naar het busstation en zoeken naar bus 15. We waadden ons door de mensenmassa heen. In het midden van het busstation stond alweer een hele menigte, weliswaar in een hele lange, nette rij (zoals iedereen hier altijd voor alles keurig in de rij staat, onderwijl massaal starend op de telefoon). Bleek dat allemaal voor bus 15 te zijn!! Dat was dus even wachten maar uiteindelijk belandden we dan toch in een bus en reden we naar boven. Een duizelingwekkende tocht langs diepe afgronden. Een heleboel mensen hadden hetzelfde plan gehad als wij en daarom was het ook daar een drukte van belang.

Op The Peak staan de duurste woningen van Hong Kong en er rijden ook verschrikkelijk dure auto's rond. Bovenop staat een aambeeldvormig gebouw met daarin een winkelcentrum, restaurants. Vanaf het dak kun je de beste foto 's maken. Helaas was het weer wat nevelig (volgens mij is het allemaal smog) maar je kreeg toch een goede indruk van de enorme omvang van de stad. Er rijdt ook een heel oud tandradtreintje, een leuk ding. Mochten we hier weer eens komen als er minder mensen zijn dan gaan we die uitproberen :). Na het uitzicht te hebben bewonderd zijn we nog naar het Victoriapark gelopen. In een deel ervan was het inderdaad heel rustig. Een paar stelletjes waren hier aan het picknicken. Een ander stel had deze plek uitgekozen om trouwfoto's te maken.

In ons reisgidsje staan dagprogramma's. Zoiets als 'ga 's morgens naar The Peak en het park, daarna lunchen in een leuk vissersdorpje en 's middags naar de markt.' Wij hebben daar in de bus terug nog hartelijk om gelachen. Zulke programma's zijn ondoenlijk. Om ergens te komen ben je heel lang onderweg en overal is het druk, druk, druk. Als toerist kun je er het beste van uitgaan dat de reis belangrijker is dan de bestemming! Nu zit onze tijd in Hong er al weer bijna op. Vanavond vliegen we naar Auckland. Het contrast tussen Nieuw Zeeland en Hong Kong kan waarschijnlijk niet groter zijn. We zijn zo benieuwd! Tot later allemaal weer. Leuk dat jullie meelezen/meeleven!

• 18 Oktober 2018 - 05:10

Anje :

Goede vlucht verder en geniet daar vooral van de ruimte. En de rust . Liefs Anje

• 18 Oktober 2018 - 05:13

Lein:

Alles vanaf een grote hoogte bekijken geeft wel een gaaf beeld van deze stad!! Wow! Is varen ook nog een optie?
    Goede reis verder naar Auckland! Blijf schrijven, superleuk!
    X Lein