Gletsjers en fjorden - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu Gletsjers en fjorden - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu

Gletsjers en fjorden

Blijf op de hoogte en volg Hans en Nicolette

14 November 2018 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Het regende en het regende. Er viel 30 cm in 24 uur. Daardoor ontstonden aardverschuivingen en kapotte wegen. We moesten twee dagen wachten voor we weer verder konden naar het zuiden. Een alternatieve route is er dan niet hier. Maar uiteindelijk konden we toch verder naar de Franz Josefgletsjer. In het dorpje Franz Josef is ook een heel klein dierentuintje. Eigenlijk een kiwi-dierentuintje. Iedereen heeft het hier de hele tijd over kiwi's. Alsof ze overal kunnen opduiken. Maar je ziet er nooit een in het wild. Dus in dat dierentuintje hebben we dan eindelijk twee kiwi's gezien! In het halve duister, want het zijn nachtdieren. Een vrij groot, wat onhandig beest met een lange snavel. En erg verlegen. Ok, de kiwi's konden worden afgevinkt. Op naar de gletsjer.

Nu hadden we, dank zij Ben en Marjan, al de hele tijd onze zinnen gezet op een helikoptertocht naar de gletsjer. Je wordt dan op de gletsjer afgezet en maakt een wandeling van 2 uur, over en zelfs door het ijs. Helaas.... wegens het slechte weer werd er niet gevlogen en de volgende dag was volgeboekt. In plaats daarvan maakten we met een gids een wandeling naar de gletsjer toe. En dat was ook heel leuk en informatief! We werden heel erg nat, maar dat gaf niet want je kreeg waterdichte kleren en schoenen aan. Wat een schitterende natuur weer! Een heel ruig landschap met rotsen en stenen en water en regenwoud. Na afloop mochten we gratis in de hete bronbaden warm worden. Het was weer een leuke dag!

Omdat we ontiegelijk veel geld hadden bespaard door niet te gaan vliegen gingen we die avond lekker uit eten.

Daarna reden we verder richting het zuiden. Over de prachtige Haastpas naar Wanaka Lake, waar we kampeerden aan het water. Het weer was weer helemaal opgeknapt gelukkig!

De volgende dag door naar Te Anau voor de Sounds. The Sounds zijn eigenlijk fjorden, maar ze noemen ze hier Sounds. Door de verhalen van Marjolein en Wim en Marrion wilden we zowel de Doubtfull als de Milford Sound zien. Zo hadden we gisteren een schitterende dag naar de Doubtfull Sound en vandaag naar de Milford. Als je dan toch eindelijk in Nieuw Zeeland bent wil je ook alles zien hoor!

De weg naar Doubtfull Sound is nogal ingewikkeld, maar wel super mooi: eerst ga je met de bus, dan vaar je over een heel mooi meer, dan ga je weer een stuk met de bus door het regenwoud en dan ben je in de Sound en ga je op de boot. Tja, wat moet je er van zeggen: het was weer zo mooi dat je foto's bleef maken. Overal hoge rotswanden, watervallen, mooie uitzichten. En we zagen dolfijnen! Een heleboel zwommen er rond de boot, super leuk!

Vandaag dus naar Milford Sound. De tour was 2,5 uur met de bus naar Milford Sound rijden over een prachtige weg. Gelukkig hebben we die route niet zelf met de camper gereden! Een mooie maar nogal enge weg hoog door de bergen met een lange donkere griezelige tunnel, brrr.

De boottocht was ook weer prachtig. Milford Sound is breder maar korter dan Doubtfull Sound en volgens ons zeker net zo mooi.

Nu zijn we weer terug op de camping. Helemaal verzadigd van al dat moois. En ook wel moe, het was een lange dag! Morgen reizen we verder richting Dunedin.

Lieve mensen, dank voor al jullie leuke berichtjes hier op de blog, via Whatsapp en de mail. We vinden het fijn om iets van jullie te horen. We zijn vandaag precies 1 maand weg en over twee weken al weer thuis. Wat vliegt de tijd. We gaan nog even lekker genieten die laatste weken.

Groetjes van Hans en Nic

• 14 November 2018 - 04:47

Chantal Van Alem:

Hallo Hans en Nic!
    Wat beleven jullie een spannend avontuur! Zo leuk om de blogs te lezen!
    Waanzinnig klinkt het allemaal!
    Heel veel plezier nog en geniet nog van al het moois!
    En doe voorzichtig hoor

• 14 November 2018 - 05:34

Ria & John:

Hoi Nic en Hans ,
    Dit was weer een mooi en spannend verslag van jullie reis en altijd weer leuk om te lezen wat jullie hebben beleefd.
    En inderdaad nog even genieten van de laatste 2 weken .
    Heel veel mooie momenten nog .
    Take care .

• 14 November 2018 - 05:53

Ben Mulder:

Hoi Hans en Nicolette,
    Wat leuk voor ons om weer een paar mooie beelden te zien! We beleven de reis ook weer een beetje.
    Jammer dat er zoveel regen valt. De natuur is gelijk anders.
    Hopelijk blijft het een poosje droog en krijgen jullie nog hele mooie dingen te zien.
    Geniet ervan en tot over 2 weken.

Groeten Ben en Marjan.

• 14 November 2018 - 08:03

Wim:

geweldig dat jullie de Sounds zo goed hebben er varen ! ;-)
    tja, op een gegeven moment raak je verzadigd....
    maar nog lekker even genieten de laatste fase !
    ben heel benieuwd naar alle foto's en verhalen !!

• 14 November 2018 - 11:32

Hans En Emy:

Wat beleven jullie veel en genieten jullie van het prachtige Nieuw Zeeland. Door de leuke verhalen en mooie foto's genieten wij ook een beetje mee!!

• 14 November 2018 - 12:16

Anje Hartgers:

Hoi Nic & Hans
    Jullie kunnen straks terugkijken op een ongelooflijk mooie reis . Maar nog even genieten de laatste 2 weken .
    Geniet er nog even van .
    Liefs Anje & Michiel

• 14 November 2018 - 12:43

Josine:

Hallo lieverds,
    Wat een mooie verhalen weer en prachtige foto's! Jammer van de helikopter, helaas heb je op het weer geen invloed.

Geniet van de laatste 2 weken, en houdt ons op de hoogte!

Liefs van ons en tot over 2 weken alweer!!!!!

• 16 November 2018 - 08:31

Sonja Rigtersonja.rigter@casema.nl:

Hallo Hans en Nic,
    Wat een schitterend en spannend verslag weer en prachtige foto`s. Wat een mooi land, jammer dat het zo ver weg ligt en dat ik daar al te oud voor ben (ha..ha..ha). Nog 2 weken jongens, geniet er nog van, maar ik vind het ook heel fijn als jullie straks weer gezond en wel thuis zijn hoor.
    liefs van Sonja.

Tags: #NZ, #GoByCamper