Sneeuw! - Reisverslag uit Fairlie, Nieuw Zeeland van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu Sneeuw! - Reisverslag uit Fairlie, Nieuw Zeeland van Hans en Nicolette Elenbaas - WaarBenJij.nu

Sneeuw!

Blijf op de hoogte en volg Hans en Nicolette

19 November 2018 | Nieuw Zeeland, Fairlie

Sneeuw!

Vanuit Fiordland reden we naar de oostkust, naar Dunedin. Een heel aardige stad, ooit gesticht door Schotse emigranten en dat kun je nog wel zien. Schotse rokken als schooluniform en mooie gebouwen, zelfs een echt kasteel staat er. (Het enige van heel Nieuw Zeeland!).

De dag na onze aankomst regende het. We wilden graag een reis maken met de Taieri Gorge Railway. Zoals je weet rijden wij niet graag met de camper in de stad, dus we namen de bus. Dat ging uitstekend vanaf de camping. De buschauffeurs hier zijn zo aardig! Deze had meteen door dat we toeristen waren (blijkbaar kun je dat aan ons zien) en wees nadrukkelijk hoe we moesten lopen naar het station en waar hij ons weer zou oppikken voor de terugreis.

Op het supermooie station kochten we vast treinkaartjes voor de volgende dag. Daarna bezochten het Settlers en het Otago museum (alweer gratis, ongelooflijk voor zulke mooie musea) en lunchten tussendoor in een soort van Schotse pub.

De dag erop: hoera: het was droog en de zon scheen! We zouden weer de bus nemen, want daar waren we immers heel goed in nu!

Om 8.00 uur stonden we al bij de halte. Maar wat er kwam: geen bus. We keken nog eens goed op de dienstregeling. Oeps. Het was zaterdag. Dat waren we even vergeten. Dus minder bussen. Pas over drie kwartier zou er een gaan. Een half uur later stonden we er weer. Maar: op het gemelde tijdstip was er geen bus te zien. Na tien minuten werden we een beetje nerveus. De trein zou echt niet op ons wachten. ‘Als we nou een taxi konden bellen, dan namen we die…’ aarzelde ik. Helaas wil onze Nieuw Zeelandse telefoon hier maar niet bellen, wat we ook proberen.

‘Joh. Daar staat een taxi!” riep Hans. Stom toevallig stond aan de overkant een taxi te tanken. Gelukkig wilde hij ons wel naar het station brengen. Zo kwamen we toch op tijd in de trein.

De treinreis was prachtig! Met een oude houten trein dwars door de Taieri kloof. Over hoge bruggen en door nauwe donkere tunnels. Overal stond brem in bloei en het was een schitterende rit. Super van genoten!

De volgende dag trokken we verder langs de kust naar het noorden. Langs de beroemde Moeraki Boulders, grote ronde stenen in zee. Niemand weet waarom ze rond zijn en waarom ze alleen daar voorkomen (erg mooi, erg veel Chinezen) en daarna landinwaarts de bergen in. In de middag kwamen we bij Lake Pukaki.

Het meer heeft een kleur blauw die je niet gelooft als je het niet met eigen ogen ziet. Fel turkoois heet het denk ik. Ongelooflijk mooi en er om heen staan overal Lupinen in alle kleuren van de regenboog. Schitterend gewoon.

We vonden ook nog een gratis camping aan het meer dus onze dag kon niet meer stuk. Langzaam liep de camping vol en tegen de avond was het stampvol. Maar er was plek genoeg, dus geen probleem. Het begon te waaien, het begon te stormen en toen begon het ook nog te sneeuwen! En we stonden met z’n allen bovenop een berg bij het meer, lekker in de wind. Wat waren we blij met onze kachel!! Maar het werd zo koud dat we ook nog dekentjes nodig hadden om warm te blijven en we sliepen uiteindelijk met 1 dekbed en daarop 3 dekens! Brrrr!!!

Vandaag reden we naar Mount Cook, maar ook nu was er weer sneeuw. We hebben de berg niet kunnen zien helaas. Wel een leuke korte wandeling gemaakt. Maar het was zo koud dat we meteen de bergen verlaten hebben, alweer in een soort van sneeuwstorm. We staan nu in het plaatsje Fairly in afwachting van beter weer.

Ik kreeg net een appje van Dick, dat er gistermiddag een tornado (!) was tussen Geraldine en Christchurch. Best wel bij ons in de buurt. Die sneeuwstorm was er vast een staartje van. Eigenlijk hebben we dus nog geluk gehad. Maar de Nieuw Zeelanders zeggen zelf wel dat het momenteel uitzonderlijk slecht weer is voor de tijd van het jaar.

Nou mensen, dat was het weer voor vandaag! Allemaal een fijne dag en tot horens. En weer bedankt voor jullie gezellige berichtjes!

Groetjes, Hans en Nic

• 19 November 2018 - 06:21

Lein:

Hai lieverds!!
    Wat een prachtige treinreis zeg, wow, met die brem en mooie hellingen! En dan ineens sneeuw.... Wel schitterende plaatjes.... Maar dat het koud is snap ik ook! Knussiesbijdiggies dan maar in de camper!
    Dikke jas aan, en schnappsss
    Gelukkig heb je veel wintersport ervaring!
    En nu? Wachten in Fairlie tot het beter wordt, en dan opnieuw naar Mt Cook denk ik?
    We duimen hier voor een heldere dag voor jullie, want dat is toch wel gaaf!
    Dank je voor de foto's,
    Dikke zoennnn
    Lein

• 19 November 2018 - 18:49

John Ria:

Hans en Nicolette ,

Om nooit meer te vergeten zo,n mooie reis en wat geweldig dat wij het mee mochten beleven met spannende en leuke verhalen.
    Het is elke keer weer een feestje om de verhalen te lezen en om die geweldig mooie foto,s te zien.
    Geniet nog even .
    Tot snel .

• 20 November 2018 - 11:51

Hans En Emy:

Hoi Nic en Hans,
    Geweldig weer jullie belevenissen en die mooie foto's! Wat vliegt de tijd hè? Nog even genieten maar dat doen jullie toch wel! Heel veel plezier verder en tot horens. Groetjes van ons.

• 20 November 2018 - 17:58

Sonja Rigter:

Hoi lieverds,

Wat een schitterende plaatjes, net of jullie op en andere wereld zitten. Schrok toen ik op de t.v. zag dat er een ware toernado op N.zeeland was geconstateerd ! Gelukkig een eind bij jullie vandaan.
    Jammer dat het zo koud en regenachtig is, maar de natuur maakt alles goed.
    Gaan jullie weer terug via Hongkong ? Geniet nog van al het moois om jullie heen. In holland is het nu ook heel erg koud, vooral door die wind.

liefs van Sonja.

Tags: #NZ, #GoByCamper